Gozo si Comino

E aproape imposibil sa iti petreci vacanta in Malta si sa nu mergi intr-o scurta excursie  si pe celelate doua insule locuite ce apartin de Malta: Gozo si Comino. De precizat ca in acest moment pe insula Comino exista doar trei locuitori permanenti, restul fiind turisti.

Fiind cazati aproape de plaja Mellieha de langa orasul cu acelasi nume, locul de unde cateva firme organizeaza excursii pe cele doua insule, am mers si noi la una din ele, ce parea mai importanta si care se numeste Oh Yeah si ne-am facut rezervare pe vasul de croaziera cu o zi inainte, nebanuind ca a doua zi dimineata vom avea parte de o experienta unica pe Marea Mediterana, marea fiind asa de agitata incat forma niste valuri care de cateva ori cand s-au lovit de vapor au imprastiat apa pe punte.

Costul unei excursii este de 20 euro de persoana, la care se mai adauga inca 10 euro pentru turul insulei Gozo cu autobuzul cu etaj. Copiii sub 10 ani platesc jumatate de pret, iar cei sub trei ani au gratis.

De la bordul vaporului se pot cumpara sandwichiuri sau hamburgeri facuti pe vapor si bauturi, atat apa si suc cat si bere.

Mellieha vazuta de pe mare.

Golful Santa Maria de pe insula Comino.

Hotel Comino.

Dupa aventura traita pe mare cu vaporasul, am ancorat in portul Mgarr de pe insula Gozo, unde in functie de optiunea aleasa poti opta sa faci cu o barca de viteza un tur al pesterilor din jurul insulei, sau sa urci intr-un autobuz cu etaj descoperit si sa faci un scurt tur al insulei, autobuz care are ghid audio in mai multe limbi. Noi am ales varianta a doua si nu regretam decat faptul ca in timpul scurt alocat vizitei cu autobuzul nu am putut vizita mai mult sau sa poposim mai mult la locurile vizitate.

Insula pastreaza in mare parte acelasi stil de strazi ca si in Malta, dar traficul este mai relaxat, fiind mai putine automobile pe strazi.

Din portul Mgarr se pot admira cele doua biserici din localitate (Church of Our Lady of Lourdes si Ghajnsielem Parish Church) si zidurile Fortului Chambray, un fort construit la mijlocul sec. al XVIII-lea.

Biserica St`John the Baptist (Rotuna of Xewkija), avand cupola inalta de 75 de metri si diametrul de 27 de metri, fiind a treia cea mai mare cupola de biserica din lume. Biserica este situata in satul Xewkija, din pacate am trecut doar pe langa ea fara sa ne oprim.

Dupa aproximativ douazeci de minute de mers cu autobuzul am ajuns in orasul Victoria, capitala insulei Gozo, unde se gaseste cetatea medievala Citadel, situata pe un deal aflat la mijlocul insulei.

Dealul unde este amplasata cetatea a fost inca din timpul  Epocii de Piatra o zona locuita, fiind ridicate fortificatii din vremea phenicienilor si apoi a romanilor, zidurile actuale datand din secolele XVI-XVIII.

Intrarea in cetate se face pe niste scari recent reabilitate.

Catthedral of the Assumption, catedrala dedicata Adormirii Maicii Domnului, construita intre anii 1697-1711, peste ramasitele unui vechi templu roman.

Partea de nord a cetatii este in ruina.

Cum am avut foarte putin timp la dispozitie pentru plimbare, aproximativ 40 de minute, dupa vizita cetatii Citadel am mai avut aproximativ 15 minute la dispozitie pentru a vedea in fuga si de aproape Basilica St George, situata in zona istorica din centrul orasului Victoria, o basilica construita intre anii 1672-1678 si careia i-a fost reconstruita fatada in anul 1818.

Biserica Ta`Savina, dedicata Nasterii Maicii Domnului, fiind initial una dintre primele biserici construite pe insula Gozo in secolul al XV-lea, reconstruita la inceputul secolului al XX-lea.

Cladirea Consiliului Local al orasului Victoria.

Am continuat apoi cu o fuga pana la Golful Dwejra, locul pana unde nu demult a existat Azure Window, un arc natural din calcar format in urma prabusirii unei pesteri in mare. In martie 2017 in urma unor furtuni acesta s-a scufundat nemairamanand nimic din el. Aici am avut aproximativ 20 de minute la dispozitie pentru plimbare.

In aceasta zona exista si Inland Sea, aceasta fiind o laguna care are legatura cu Marea Mediterana printr-o pestera. In laguna sunt barci care cu 4 euro de persoana te plimba circa 15 minute prin pestera, atunci cand marea este linistita.

Aici a fost Azure Window.

Tot aici exista si Blue Hole, un mic lac aflat intr-o gaura in stanca de aproximativ 15 metri adancime si 10 metri latime, lac care comunica cu marea si unde se face scuba dive.

In apropierea golfului se gaseste si turnul Dwejra, construit in anul 1652, un turn de observatie ce se pastreaza foarte bine si care poate fi vizitat.

Scurta noastra excursie pe insula Gozo se termina cu vizita la basilica Ta`Pinu, un important centru de pelerinaj, atat pentru locuitorii insulei Gozo cat si pentru ceilalti maltezi. Biserica a fost ridicata la inceputul secolului al XVII-lea.

Dupa aceasta ne-am intors cu autobuzul in port, de unde am luat din nou vaporul care ne-a dus in golful Blue Lagoon, de pe micuta insula Comino.

La ora la care am ajuns noi la plaja din golf, se pare ca acosteaza si alte vase de croaziera ce aduc turisti aici, asa ca atat zona unde ancoreaza vapoarele cat si plaja erau arhipline.

Cum nu am apucat sa mancam decat un sandwich pe vapor am cautat un chiosc de unde sa putem cumpara ceva de mancare si ceva de baut, cautand totodata si un loc cu putina umbra unde sa putem sta pana terminam de mancat. Exista mai multe chioscuri ce vand mancare tip fast-food pe care nu ai cum sa nu le vezi din golf.

Apa din golf este superba, cristalina, cu nuante albastre si cu nisip alb ce te imbie efectiv sa intrii in ea, ceea ce majoritatea turistilor o si fac, fie intrand in apa de pe plaja, fie sarind direct de pe vapoarele sau barcile cu care au venit.

Dupa aproximativ doua ore se pleaca de aici, urmand sa ajungem curand pe cealalta parte insulei unde se gasesc Crystal Lagoon, Popeye Caves si Lover`s Cave.

Turnul Santa Marija, singurul turn de aparare de pe insula Comino, construit in anul 1618.

Dupa acest ultim obiectiv ne-am intors la locul de unde incepe excursia, plaja Mellieha, nu inaite de a admira din nou de pe mare impresionanta catedrala din Mellieha.

Anunțuri

5 gânduri despre “Gozo si Comino

1. Foarte faine pozele tale!
    Asta-i dezavantajul cînd mergi cu clasa ( grup organizat).Nu poţi să mergi unde vrei, unde te poartă paşii, unde te trag privirile.
    În fond, acum se pot lua informaţii mult mai uşor.
    Nu prea este vegetaţie pe acolo?
    Imi pare tare auster totul.
    Oricum, mulţumesc pentru excursie!

Apreciat de 1 persoană

1. Da asa e, mai ales ca soferul de pe autobuz era tare grabit si ii dadea de exemplu pe cei care intarziau un minut sau doua. Malta si celelalte doua insule au un sol calcaros, majoritatea constructiilor fiind facute din aceste roci, chiar langa golful Dwejra este o cariera mare care extrage si prelucreaza calcarul. Ca si vegetatie gasesti multi cactusi

1. Stii ce îmi place la pozele tale?
        Parcă aş fi eu în spatele obiectivului foto şi îmi lasă loc imaginaţiei.Acolo am fost…, acolo m-aş duce…
        Mă lasă să visez.
        Sînt vii, proaspete.
        Dacă ai făcut fotografii pe hîrtie ştii cum erau cele fără margine ( chenar).Te lăsau să mergi mai departe cu amintirea, cu imaginaţia.Să retrăieşti şi să visezi în acelaşi timp.