Malta, istorie si turism

De aproape doi ani de cand putem sa mergem cu piticul in calatorii incercam sa combinam marea benefica in primul rand pentru el cu posibilitatea de a vizita cat mai multe locuri in zona respectiva.

Asa ca avand posibilitatea ca din acest an sa zburam direct din Cluj Napoca pana pe Aeroportul International din Malta, o insula cu plaje exotice si cu cetati medievale impresionante, probabil printre cele mai mari si bine pastrate din Europa, nu am stat prea mult pe ganduri cand am gasit o reducere la compania aeriana Wizzair si ne-am achizitionat bilete de drum.

Zborul dureaza aproximativ doua ore si jumatate iar atunci cand am aterizat in Malta era deja seara.

Cum cazarea o aveam langa plaja Mellieha situata in apropierea micutului oras cu acelasi nume, pana la care se face aproape o ora cu autobuzul am cautat rapid de unde ne putem achizitiona abonamente de transport turistice, valabile pentru o saptamana. Daca aveti de gand sa vizitati Malta, achizitionarea acestor abonamente este cea mai buna obtiune. Abonamentul pentru sapte zile costa 21 de euro pentru adulti si 15 euro pentru copiii pana in zece ani. Noi am prins un control pe autobuz si chiar am asistat la o discutie in care controlorul ii explica unei doamne ca doar copiii sub un an au gratuit pe autobuz.

Transportul in Malta se face doar cu autobuzul iar abonamentele de autobuz se pot achizitiona din aeroport de la magazinul Agenda Bookshop situat in interiorul cladirii aeroportului, chiar in dreptul statiei de autobuze.

Despre transportul din Malta sunt cateva amanunte ce trebuie retinute printre care si ca soferii de autobuz nu opresc in toate statiile, daca nu vad ca cineva vrea sa coboare din autobuz sau ca sunt persoane in statia de autobuz, trec mai departe fara sa opreasca.

Exista pliante cu transportul public.

Dupa un drum de aproape o ora  in care ne-am simtit ca niste saci de cartofi din cauza ca soferul era probabil grabit sa-si recupereze timpii pierduti in decursul zilei, am oprit in statia Luna, foarte aproape de Luna Holiday Complex, unde aveam rezervata cazarea.

Camera cu chicineta pe care am primit-o, era una decenta si destul de mare, cu o canapea si un pat mai mic si o terasa cu vedere la mare si plaja. De mentionat ca aveai posibilitatea sa folosesti prizele atat cu adaptor cat si fara, avand inclusiv si intrari usb. Pentru internet in camera se percepe un anumit tarif, internetul WI-FI fiind gratis in zonele publice ale hotelului. De pe terasa se vedea si Red Tower, un turn de observatie datand din secolul al XVII-lea.

Prima zi de concediu am rezervat-o aproape in totalitate vizitei orasului Valleta, capitala actuala a Maltei. Fiind cu piticul nu ne-am facut foarte multe planuri de a vizita interiorul palatelor, muzeelor si catedralelor, ne-am propus doar sa ne plimbam prin oras, sa vedem si sa admiram principalele puncte de interes turistic, cladirile si strazile orasului.

Drumul de la statia Luna pana la terminalul de autobuze din Valleta, situat in imediata apropiere a intrarii in cetate, dureaza aproximativ o ora si cincisprezece minute, fiind aproximativ doar 25 km de strabatut dar strazile foarte inguste si pe alocuri traficul de cosmar din Malta fac ca acesti kilometri sa fie dificil de parcurs.

Capitala Valleta, un oras cetate,  situat la malul Marii Mediterane, a fost infiintata la mijlocul secolului al XVI-lea de catre ordinul cavalerilor de Malta, condusi de catre Jean Parisot de Valette, cel care a inceput lucrarile pentru constructia fortificatiilor din jurul orasului, fapt pentru care orasul ii poarta numele.

Intrati in cetate pe poarta principala ne-am lovit initial de un adevarat furnicar de oameni, aleea principala fiind la acea ora plina de turisti. Pentru inceput ne-am amestecat si noi cu multimea mergand tot inainte pe aceasta alee unde la tot pasul gasesti magazine de suveniruri, cafenele si restaurante, trecand pe langa catedrala St. John, o catedrala datand din sec.al XVI-lea si care din exterior nu pare o cladire foarte impresionanta, dar pentru cei care au posibilitatea merita sa o viziteze. Din pacate noi nu am intrat preferand sa ne continuam plimbarea ajungand in Piata Republicii (Piazza Regina), unde exista o statuie a Reginei Victoria a Marii Britanii si este situata cladirea Bibliotecii Nationale a Maltei, unde printre altele se gasesc arhivele cavalerilor de Malta, tot in piata exista si cateva terase. Imediat dupa Piata Republicii se ajunge in Piata St. George unde se afla intrarea in The Palace ( The Grand Masters Palace), palat construit intre secolele XVI-XVIII, fiind palatul conducatorilor Maltei, denumiti Grand Master of the Order of St. John ( Ordinul Cavalerilor de Malta). O parte din palat este deschis vizitatorilor, cealalta parte este ocupata de catre Presedintele Maltei.

Catedrala St. John vazuta de pe Triq Ir-Repubblika.

Intrarea in The Grand Masters Palace.

Tot in Piata St. George se gaseste si Main Guard, o cladire construita in anul 1603 pentru a folosi Regimentului de Garda al conducatorului cavalerilor (Grand Master).

Continuand pe aceasta alee ( Triq Ir-Repubblika) se ajunge la Fortul St. Elmo unde se gaseste si Muzeul National al Razboiului, dar noi am preferat sa ne abatem de pe alee, imediat dupa ce am trecut de Palatul Prezidential (Grandmaster`s Palace), pe una din stradutele laterale care erau mai relaxate din punct de vedere al afluxului de turisti si am iesit imediat in apropierea parcului Lower Barrakka Gardens.

In parcul Lower Barrakka Gardens pe langa fantana arteziana si plantele exotice exista si un monument in forma de templu dedicat amiralului englez Alexander Ball, plus inca cateva placi comemorative dedicate unor diferite evenimente.  De aici avem o superba priveliste asupra portului ( Grand Harbour) si a ,,Three Cities”(Birgu, Senglea, Cospicua) situate vizavi. Langa parc se afla si monumentul dedicat celor ce si-au pierdut viata in al doilea razboi mondial, monument ce se numeste Siege Bell War Memorial.

Terasa parcului Upper Barrakka Gardens si Saluting Battery, vazute din Lower Barrakka Gardens.

Monumentul dedicat amiralului englez Alexander Ball

Siege Bell War Memorial

Fortul St. Elmo

Una din tintele noastre principale si ale majoritatii turistilor ce viziteaza Valetta este Saluting Battery, asa ca ne-am indreptat spre aceasta, plimbandu-ne pe stradutele situate intre parcul Lower Barrakka Gardens si Upper Barrakka Gardens, acestea din urma fiind situate in acelasi bastion cu Saluting Battery, distanta dintre cele doua parcuri fiind de aproximativ 15-20 minute de mers pe jos.

Intrarea principala la Upper Barrakka Gardens se face din zona Pietei Castille, gradinile din parc fiind  construite inca din sec. al XVI-lea pentru a fi folosite initial ca loc de relaxare pentru cavaleri. De aici ai o vedere panoramica asupra portului si a ,,Three Cities”, gradinile fiind situate deasupra terasei unde se gaseste Saluting Battery. La acestea din urma se ajunge din gradini coborand pe niste scari.

Saluting Battery este o baterie de artilerie construita de catre cavalerii de Malta in sec. al XVI-lea pentru protectia portului, ea fiind folosita si la ceremonii ca rol de salut. In fiecare zi la orele 12 si 16 se trage cate un foc de salut cu unul dintre tunuri.

Cei dornici sa viziteze platoul unde sunt amplasate tunurile trebuie sa plateasca bilet de intrare in valoare de 3 euro de persoana, aici putand beneficia de un ghid care sa va arate sau sa va explice tot ce tine de Saluting Battery, fiind amenajat si un mic muzeu in incaperile de aici.

Dupa vizita de la Saluting Battery am facut un scurt popas in Piata Castille situata in fata cladirii Auberge de Castille, o cladire construita initial in sec. al XVI-lea, fiind folosita ca si casa a cavalerilor si reconstruita in intregime in sec. al XVIII-lea, actualmente aici este biroul Primului Ministru al Maltei, langa aceasta cladire despartite doar printr-o alee se gaseste si biserica Our Lady of Victories, prima biserica construita de catre cavalerii de Malta in Valleta, in anul 1566. In fata acestei biserici exista o alta biserica veche datand din anul 1576, biserica St. Catherine of Italy.

Auberge de Castille, in stanga biserica St. Catherine of Italy.

Our Lady of Victories

Ne-am deplasat apoi sa vizitam partea opusa a cetatii, partea din stanga fata de intrarea principala in cetate, de aici se vad faleza si cladirile orasului Sliema. In aceasta parte a cetatii sa gasesc Catedrala St. Paul, catedrala anglicana construita in sec. al XIX-lea pe timpul Reginei Adelaide si Biserica Carmelite construita initial in anul 1570, fiind distrusa aproape in totalitate in al doilea razboi mondial fiind reconstruita in anul 1981. Cele doua biserici se pot admira mai bine de la distanta (din Sliema) decat din apropiere, din cauza cladirilor si a stradutelor inguste din apropierea acestora.

Catedrala St. Paul

Biserica Carmelite

Tot in aceasta zona ar mai fi si biserica Tal Pilar (in malteza) sau Church of Our Lady of Pilar (in engleza), o biserica datand din sec. al XVII-lea.

Dupa atata mers ne era si foame si sete asa ca am cautat un restaurant cu mai multe feluri de mancare si ne-am oprit la una din terasele din Piata Republicii, unde am comandat niste paste si pizza si binenteles cateva beri sa ne tina de sete.

In urmatoarea zi pe care am petrecut-o in Malta am ales sa vizitam de dimineata orasul Mellieha, iar dupa masa sa facem o plimbare pana la Popeye Village, aflat la aproximativ doi kilometri de locul nostru de cazare, urmand ca in ultima parte a zilei sa ne relaxam pe plaja din Mellieha.

Ca sa scurtam putin din timp am luat autobuzul spre Mellieha mergand doua statii pana in statia Adenau, chiar langa catedrala din Mellieha, o cladire impresionanta construita la sfarsitul sec. al XIX-lea pe varful unui deal si care se vede de pe mare de la multi kilometri, dominand imprejurimile.

bty

Imediat in apropierea catedralei se gasesc adaposturile din al doilea razboi mondial, o serie de tuneluri si incaperi pe care maltezii si le-au sapat in timpul acestui razboi, pentru a se adaposti impotriva raidurilor aeriene, Malta fiind unul din locurile cele mai bombardate in timpul razboiului. Ele sunt deschise publicului si se pot vizita.

Mellieha este un orasel cu aproximativ 10000 locuitori situat in nordul Maltei, ce se intinde pe mai multe dealuri, cu stradute inguste si cu multe locuri de cazare, fiind unul din cele mai cautate de catre turisti, cu cele mai intinse plaje cu nisip din intreaga insula, avand si cateva obiective istorice de vizitat in oras sau in imprejurimile apropiate ale acestuia.

Postasul din Mellieha

bty

Pe langa magazinele mai mici in Mellieha se gaseste si un supermarket (Valyou Supermarkets), situat in partea opusa a orasului fata de plaja Mellieha, la o distanta de aproximativ trei kilometri de aceasta, in fata acestuia existand statii de autobuz.

Dupa-masa am iesit la o plimbare inspre Golful Anchor unde este situat Popeye Vilage, acesta aflandu-se pe coasta opusa plajei Mellieha si la o distanta de maxim doi kilometri de aceasta, accesul facandu-se pe un drum lung de aproximativ un kilometru. Pentru cei mai comozi exista si un autobuz care merge pana acolo.

Popeye Village este locul unde in anul 1980 s-a filmat filmul muzical Popeye avandul in rolul principal pe actorul Robin Williams, cladirile pastrandu-se intacte de atunci, fiind amenajate aici locuri de distractie si joaca pentru copii, o plaja si restaurante. Noi am ajuns prea tarziu si era deja inchis, asa ca am admirat de sus cladirile.

Se poate cobori in Golful Anchor si pe un drum situat la vreo 200 de metri de intrarea la Popeye Village.

Seara ne-am petrecut-o pe plaja de la Mellieha, o plaja recomandata pentru cei cu copii, aici putand inchiria sezlonguri cu umbrele sau pur si simplu sa stai pe patura, plaja fiind cea mai intinsa plaja cu nisip din Malta, iar apa pe o distanta de peste cincizeci de metri de la mal nu trece de genunchi.

Una din zile ne-am rezervat-o vizitei la Malta National Aqarium din localitatea Qawra si a vechii capitale a Maltei, Mdina.

La Malta National Aqarium, amenajat la malul marii, intrarea este de 12,90 euro de persoana, copiii pana la patru ani au intrarea libera si 6 euro pentru copiii  cu varsta intre 4 si 12 ani. Exista si tichete de familie care au o mica reducere.

Aquariumul este structurat pe mai multe incaperi cu acvarii in care sunt in special specii din zona Maltei si a Marii Mediterane, dar si din alte zone exotice. Aici se pot vedea un numar mare de specii de pesti, reptile, amfibieni si insecte.

Vizitatorii pot opta pentru achizitionarea unor poze suvenir cu ei, noi am optat pentru trei astfel de poze platind 16 euro pe ele. Pozele se pot descarca si de pe internet.

Aici gasiti si un restaurant cu preturi putin mai mari decat in alte parti, in imediata apropiere a acestuia fiind amenajat si un spatiu de joaca pentru copii.

De langa Malta National Aqarium am luat autobuzul spre Mdina si cum era de asteptat, chiar daca cetatea pare aproape, am facut aproape o ora pana la statia de langa intrarea in cetate.

Fiind trecut de ora amiezii am gasit un restaurant aproape de intrarea in cetate, unde am mancat la preturi acceptabile pizza si peste.

Mdina, infiintata de catre phenicieni in secolul al VIII-lea i.e.n., este o cetate fortificata din interiorul Maltei, situata pe un deal mai inalt, fiind prima capitala a insulei pana la infiintarea orasului Valleta in secolul al XVI-lea, fiind ocupata in antichitate si evul mediu de catre romani, bizantini si arabi. Atat zidurile exterioare cat si cladirile din interior se pastreaza intr-o forma foarte buna, in interiorul cetatii locuind si cateva sute de persoane.

Ca principale atractii turistice sunt catedrala romano catolica St. Paul, datand din sec. al XII-lea, Palatul Sfanta Sofia, datand din sec. al XII-lea, Palatul Falson, datand din sec. al XIII-lea si Palatul Vilhena datand din sec. al XVIII-lea. Merita vizitate si stradutele cetatii, plus punctele de belvedere, de unde se poate admira o mare parte a insulei.

Palatul Falson

Catedrala St. Paul

Palatul Sfanta Sofia

La intoarcere am coborat din autobuz in localitatea Mosta pentru a vizita si catedrala catholica Mosta Rotunda, o catedrala a carei reconstructie a fost inspirata dupa Pantheonul din Roma, fiind initial construita la inceputul sec. al XVII-lea si reconstruita la mijlocul sec. al XIX-lea, vizita fiind destul de scurta intr-ucat in catedrala se tinea ceva slujba religioasa si nu am putut sa ne plimbam prin ea, asa ca am privit-o doar de la intrare.

Intr-una din zile am facut o excursie pe insulele Gozo si Comino, excursie despre care o sa scriu intr-un articol viitor.

In ziua intoarcerii spre casa avand la dispozitie ceva timp liber intre ora eliberarii camerei pana la ora imbarcarii in avion, ne-am mai oprit pentru a lua masa in Valleta, iar pentru asta nu am mai intrat in cetate, preferand sa stam la un restaurant aproape de terminalul de autobuze din Valleta, restaurant ce se numeste The Granaries situat chiar langa biserica St. Publius si unde am mancat la un pret mai mic decat in alte parti niste paste foarte bune. Restaurantul se numeste The Granaries si intre orele 14-18 este inchis.

Ca bautura Malta este renumita pentru vinurile sale, eu am preferat in mare parte sa beau berea produsa de ei, nu foarte buna la gust, dar poti bea fara sa te doara capul ca de la berea produsa la noi, berea se numeste Cisk si costa putin peste un euro in magazine, iar ca si mancare noi am mancat multa pizza si paste. Peste am mancat de cateva ori, mai ales peste spada.

De la un magazin de peste din Mellieha am cumparat intr-o zi trei specii de peste autohton, adica prins din Marea Mediterana: red snapper, seabream, red scorpion, pe care le-am facut simplu in tigaie cu ulei de masline, in care am stors putina lamaie si condimentat cu condimente preparate de mine acolo.