Maramures

Acum vreo patru ani am hotarat sa facem un scurt concediu de o saptamana in Maramures, mai precis langa Sighetul Marmatiei la Ocna Sugatag, cu gandul ca de aici sa vizitam  cat mai multe obiective situate in aceasta zona a Maramuresului, un Maramures plin de traditii pastrate de sute de ani, cu oameni si locuri superbe.

2012_05020042

La dus am optat sa mergem pe directia Cluj- Dej pe drumul national DN1C, din Dej urmand directia Beclean pe DN17, iar inainte de intrarea in localitatea Beclean am intrat pe drumul DN17D spre Salva urmand de aici directia spre Viseul de Sus pe DN17C, trecand prin localitatea Cosbuc, localitate in care s-a nascut poetul George Cosbuc si unde se poate vizita casa memoriala a poetului. Am trecut apoi de localitatea Dealul Stefanitei, aceasta localitate fiind la granita dintre Transilvania si Maramures.

De precizat ca intre localitatile Salva si Viseul de Sus calea ferata trece peste viaducte inalte, unele dintre ele trecand chiar deasupra satelor din zona, iar cei care calatoresc cu trenul pe aici au parte de niste panorame superbe

Inainte de a ajunge in Viseul de Sus, la 20 km de acesta, in localitatea Sacel am intrat pe drumul judetean DJ186, pastrand acest drum pana in localitatea Barsana, trecand pe langa Manastirea Barsana pe care aveam s-o vizitam zilele urmatoare, iar de aici am continuat pe drumul judetean DJ185 pana in Ocna Sugatag.

Ne-am cazat la o pensiune frumoasa din Ocna Sugatag, Pensiunea Manolo, o pensiune la care in prealabil ne-am facut rezervare, singurul inconvenient fiind ca nu aveau la acea data restaurantul deschis, gazdele bine intentionate ne-au mentionat asta atunci cand am facut rezervarea, dar era un foisor unde am putut face gratare atunci cand nu am luat masa la vre-un restaurant din localitatile vizitate.

De la pensiunea unde eram cazati se vedea foarte bine rezervatia naturala Creasta Cocosului, o formatiune stancoasa din Muntii Gutai declarata arie protejata, avand inaltimea maxima de 1450 metri, lunga de aproape 200 de metri. Numele este dat de catre localnici datorita asemanarii acesteia cu o creasta de cocos. Pentru doritori exista trasee pana pe varf.

2012_05020002

In prima zi de vacanta am hotarat sa vizitam Cimitirul Vesel de la Sapanta, situat in localitatea cu acelasi nume, pe drumul national D.N.19 ce face legatura intre localitatile Negresti Oas si Sighetul Marmatiei, la aproximativ 35 km distanta de Ocna Sugatag si la 18 km distanta de orasul Sighetul Marmatiei, oras prin care a trebuit sa trecem ca sa ajungem in Sapanta.

I se spune cimitirul vesel intr-ucat toate crucile din acest cimitir sunt colorate si gravate in versuri ce prezinta viata celui raposat, fiind singurul cimitir din lume de acest fel.

Stan Ioan Patras, intemeietorul cimitirului.

2012_05020261

De mentionat ca in fata cimitirului se pot achizitiona suvenire, iar un suvenir important de acolo a fost si o sticla de palinca maramureseana foarte apriga.

Tot in localitatea Sapanta, intr-o padure situata pe malul raului Tisa se gaseste si  Manastirea Sapanta-Peri, unde exista o biserica din lemn cu inaltime de 78 de metri, fiind cea mai inalta biserica de lemn din lume.

2012_05020281

Dupa vizita obiectivelor din Sapanta, am mers  sa vizitam orasul Sighetul Marmatiei, situat la confluenta raurilor Iza si Tisa, un oras pe care eu il cunosteam inca de pe vremea studentiei, aici la invitatia unor fosti colegi de facultate, in timpul studentiei, am petrecut o saptamana minunata alaturi de ei.

Obiectivul nostru era vizita la muzeul memorial, muzeu dedicat victimelor regimului comunist, numit ,,Memorialul Victimelor Comunismului si al Rezistentei” si care se gasete in centrul orasului, in cladirea unde a fost inchisoarea detinutilor politici in perioada 1950-1955.

Nu insist prea mult cu ceea ce se poate vedea in acest muzeu de trista amintire, singurul lucru de mentionat este ca aici si-a pierdut viata printre alte personalitati si fostul prim ministru al Romaniei Iuliu Maniu, acesta fiind printre altele unul dintre promotorii Marii Adunari Nationale de la Alba Iulia din 1918, unde s-a decis unirea Transilvaniei cu Romania.

Curtea inchisorii din Sighetul Marmatiei.

2012_05020301

Cortegiul Sacrificatilor, monument dedicat victimelor comunismului, situat in curtea inchisorii.

2012_05020300

La iesirea din muzeu am cautat un restaurant unde sa mancam ceva si am gasit o terasa chiar in zona centrala a orasului, unde am mancat unele din cele mai bune spaghete mancate de mine in Romania.

Aproape de iesirea din oras spre Ocna Sugatag, la aproximativ jumatate de kilometru distanta fata de drumul principal D.N.18, pe Strada Muzeului,  este amenajat Muzeul Satului Maramuresean, un muzeu foarte bine reprezentat cu exponate din fiecare zona a Maramuresului, muzeul fiind amenajat sub forma unui sat cu ulite si gospodarii, fiecare casa avand si anexele gospodaresti.

2012_07280314

2012_05020346

Fiind o vreme frumoasa si ne fiind aglomerat in acea zi am poposit mai mult aici si am vizitat aproape toate curtile si casele muzeului.

2012_05020318

2012_07280271

Biserica, datand din sec. al XVI-lea, este cea mai veche constructie din muzeu.

2012_07280211

A doua zi dupa vizita de la Sapanta si Sighetul Marmatiei ne-am deplasat spre localitatea Barsana, situata pe Valea Izei si unde se gaseste Manastirea Barsana, o manastire a carei biserica a fost construita initial in sec al XIV-lea pe un alt loc si apoi mutata de doua ori pana pe locatia actuala.

Tot ansamblul manastirii este construit traditional din lemn, toate anexele manastirii fiind ridicate de catre mesteri maramureseni.

2012_05020147

2012_05020049

Biserica manastirii, cu unul din cele mai inalte varfuri construite din lemn din lume.

2012_05020075

Cladirea unde este amenajat un muzeu al manastirii.

2012_05020058

Dupa vizita de la Manastirea Barsana ne-am deplasat spre satele Botiza si Poienile Izei, doua sate situate pe DJ186D la distanta de 18 kilometri respectiv 24 kilometri de localitatea Barsana, doua localitati unde traditiile maramuresene sunt pastrate de sute de ani iar oamenii inca se imbraca in portul popular.

Aici ca si obiective de vizitat sunt si cele doua biserici din lemn, cea din Botiza datant de la sfarsitul secolului al XVIII-lea, iar cea din Poienile Izei datand de la inceputul secolului al XVII-lea.

Casa traditionala in localitatea Botiza.

2012_07280353

A treia zi ne-am hotarat sa facem o vizita orasului Baia Mare, municipiul resedinta de judet al Maramuresului, situat la aproximativ 50 de kilometrii de Ocna Sugatag. La dus am optat pentru traseul prin localitatea Cavnic ocolind astfel Muntii Gutai, urmand ca la intoarcere sa ne intoarcem prin Pasul Gutai ce traverseaza acesti munti si face legatura intre orasele Baia Mare si Sighetul Marmatiei. Drumul prin Cavnic se uneste cu cel ce duce prin Pasul Gutai in localitatea Baia Sprie situata la 10 km de Baia Mare.

In Baia Mare am vizitat putin centrul vechi al orasului, micut si linistit, printre principalele atractii ale acestuia fiind:

Turnul Stefan, datand din secolul al XIV-lea, fiind initial construit ca turn al clopotelor unei biserici care astazi nu mai exista, folosit si ca turn de observatie.

2012_05020206

Biserica Reformata, constructie datand de la inceputul sec. al XIX-lea.

2012_05020217

Biserica Catolica, construita in secolul al XVIII-lea, initial apartinand Ordinului Iezuitilor.

2012_05020202

La intoarcerea spre casa am urmat drumul judetean DJ184 si drumul national DN18B, drum ce face legatura dintre Maramures si Transilvania prin Tara Lapusului, trecand prin orasul Targu Lapus si ne-am oprit si pe la Manastirea Sfanta Ana Rohia, o manastire de calugari ctitorita in anul 1923 de catre preotul comunei Rohia, situata untr-un peisaj de vis in mijlocul naturii, la care se ajunge relativ usor si cu masina, existand si o zona inainte de intrarea in manastire unde se poate parca.

De precizat  ca pe drumul DN18B, la granita dintre Judetele Maramures si Cluj se traverseaza o portiune de dealuri, o portiune unde drumul nu era asfaltat in acel moment, dar am putut circula pe el in conditii bune.

Cand am trecut noi pe acolo era in constructie o noua anexa a manastirii.

2012_07280403

2012_07280393

2012_07280401

O atractie importanta a Maramuresului, pe care nu am reusit s-o vedem atunci, este traseul de cale ferata ingusta (Mocanita de pe Valea Vaserului), ce urca in munti din localitatea Viseul de Sus pe Valea Vaserului, acesta a fost initial un traseu de transport lemne construit pe vremea imperiului austro-ungar, fiind folosit si astazi pentru exploatarea lemnului, dar care de mai bine de zece ani a fost inclus in traseul turistic, fiind puse la dispozitie pentru turisti locomotive cu abur si vagoane de transport persoane.