Prin Gradina Zmeilor si in Castrul Porolissum

Cand a fost vorba prima data sa facem un traseu la Gradina Zmeilor din localitatea Galgaul Almasului, in judetul Salaj, mi-a trecut un zambet pe fata si o curiozitatea de a ma lamuri de unde ii vine aceasta denumire. Dupa ce am vazut-o prima data mi-am dat seama de unde iar putea veni denumirea, locul arata ca si cum cineva s-ar fi jucat cu relieful de acolo si ar fi facut din el tot felul de forme, in special in forma de coloane (aceste forme fiind de fapt celebrii zmei) si care s-au format prin fenomene naturale cum ar fi inghet-dezghet, vant, prin actiunea apei si a temperaturilor oscilante, care au actionat in timp asupra rocii din zona.

Articolul pe care-l scriu se refera la a doua excursie pe care am facut-o in zona, prima data dupa ce am vizitat Gradina Zmeilor, ne-am intors spre casa facand totusi o mica abatere pentru a vizita Cetatea Almasului din localitatea Almas, judetul Salaj, o cetate de aparare datand din sec. XIII, distrusa de tatari in sec. XVII si ramasa in ruine de atunci.

In Gradina Zmeilor cararea este marcata, iar inainte de a intra pe traseu exista si un loc unde se pot parca automobilele si unde exista  un foisor mai mare unde se poate sta pentru a lua masa de exemplu.

Durata traseului nu este mare, in aproximativ doua ore il parcurgi, nu trebuie echipament special in afara de o pereche de pantofi adecvati terenului, este usor, existand doar vreo doua portiuni unde este posibil daca nu esti atent sa aluneci pe mici povarnisuri.Traseul duce mai intai printr-un urcus usor intr-o padure, de unde putem vedea de sus Gradina Zmeilor si putem admira coloanele care o compun. Urmand traseul prin padure, gasim din loc in loc puncte de belvedere, cararea coboara pana ajunge printre zmei.

Drumul marcat duce printre coloane si pajisti, la un moment dat dam si de o grota iar cu o lanterna frontala se poate face linistit o vizita in ea, traseul ne scoate in final la foisorul de la intrare.

Dupa o scurta odihna la umbra foisorului, ne-am continuat excursia, iar peste 10 km am ajuns la Jibou, unde aveam in plan sa vizitam Gradina Botanica Gheorghe Fati si unde am ramas placut impresionati de ceea ce am putut vedea si vizita. Gradina este amenjata pe sectoare in functie de tipul plantelor, exista si niste sere pentru plante exotice, un acvariu imens unde am admirat niste exemplare mari de somn, crap si sturioni. Exista si o gradina japoneza si am putut admira si un tarc de dimensiuni considerabile in care erau cateva caprioare iar in alt tarc cativa mistreti.

Dupa ce am vizitat aceasta frumoasa Gradina Botanica ne-am indreptat spre satul Moigrad ce face parte din comuna Mirsid, in judetul Salaj, unde urma sa vizitam vechiul castru roman de la Porolissum, acesta fiind cel mai nordic castru roman pe care l-a avut imperiul in toata existenta sa.

Ca sa ajungem la castru dinspre Jibou, vreo 20 km distanta, am avut mici aventuri intr-ucat nu prea se gaseau indicatoare spre acest loc. In localitatea Mirsid aproape de gara din aceasta localitate se face stanga si se continua drumul aproximativ 3,5 km, se trece printr-o padure si se ajunge la o intersectie unde se face dreapta spre Zalau, iar peste aproximativ 350 m se face din nou stanga si de aici tot inainte pana se ajunge in sat unde gasiti indicatoare cu locul unde se afla castrul situat pe Magura Moigrad.

La intrarea in zona unde este amplasat castrul gasiti casuta paznicului unde se plateste biletul de intrare. Chiar langa gasim ruinele vamii romane si ruinele catorva locuinte si a unui templu.

In aceasta parte se pastreaza destul de bine urmele drumului de piatra ce lega vechiul castru de Cetatea Eterna Roma (doar toate drumurile duc la Roma 🙂 ).

Ajungem apoi la Poarta Praetoria, poarta ce a fost reconstruita in intregime. Intrand pe aceasta poarta intram in interiorul castrului roman, cel mai bine conservat din tara si unde avem posibilitatea sa vedem cum era organizat un castru roman, deoarece sunt destul de bine pastrate ruinele fostelor cladiri. Putem urca in turnurile Portii Praetoria unde avem un punct de belvedere spre zona care in acele vremuri era a dacilor liberi.

Traversand castrul, iesim printre ruinele celeilalte porti a castrului care momentan nu este reabilitata si ajungem iarasi la un loc de unde putem admira imprejurimile, iar daca timpul e frumos puteti vedea o buna parte a Muntilor Apuseni, de aici se pot observa daca e senin chiar si Cheile Turzii.

Dupa ce ati vizitat zona castrului coborati usor intr-o vale unde este amplasat Amfiteatrul, un amfiteatru de dimensiuni mari si bine pastrat. Aici se desfasurau atat lupte intre gladiatori cat si lupte intre animale.

Vara aici se desfasoara si un festival cu tematica si in care au loc printre altele demonstratii de lupta si rituale de pe vremea cand aici era granita Imperiului Roman.

Zmei linistiti intr-o zi de primavara

2009_04050139

2009_04050144

Traseul ne conduce printr-o padure

2009_04050158

2009_04050167

Foto: Mihai

Un mic povarnis, unul din cele mentionate in articol

2009_04050179

2009_04050182

Un popas printre zmei

2009_04050224

Prietenul zmeilor

2009_04050228

Pui de zmeu

2009_04050234

Grota ( fotografie realizata de catre Dan Hopartean)

Serele Gradinii Botanice din Jibou20130519_185214

Gradina Japoneza20130519_182350

Ramasitele drumului roman de la Castrul Porolisium

Poarta Praetoriadsc_5159

Interiorul castruluiCe tu faci acolo, Adela?